WILD! The Wild Garden for Learning and Development – Grădina sălbatică pentru învățare și dezvoltare Prezentare Proiect Erasmus+

Școala Gimnazială ”Alexandru Davila” și Universitatea din Pitești (coordonator local) fac parte dintr-un nou proiect Erasmus alături de Studio Naturalistico Hyla (Italia – coordonator proiect), Uniwersytet Lodzki (Polonia – partener) și Instituto Comprensivo Birago (Italia – partener). Acest proiect a demarat la 1 decembrie 2019 și se va finaliza la 30 mai 2022.

Obiectivul principal al acestui proiect este de a oferi un instrument de înaltă valoare pedagogică, capabil să satisfacă cerințele profesorului. Se are în vedere încurajarea școlilor pentru a revigora modul în care organizează predarea științelor naturii, folosind strategii didactice incluzive și integrate pentru a implica activ toți elevii pentru îmbunătățirea calității lecțiilor.

Mai exact este vorba despre amenajarea unei grădini sălbatice unde elevii să poată experimenta,  observa și să se familiarizeze cu  mecanismele care reglementează ecosistemele naturale. Plantele și animalele din micul ecosistem al unei grădini sălbatice realizează un echilibru similar cu cel găsit în natură: aceste viețuitoare își desfășoară ciclul de viață sub privirea curioasă a elevilor noștri, oferind profesorilor posibilitatea de a face învățarea despre științele naturii mai multă plăcută.

Câștigul elevilor va constitui în atractivitatea lecțiilor de științe și astfel le va permite îmbunătățirea competențelor cheie, în special acelora care au dificultăți de comportament și dificultăți cognitive, prin construirea unor abordări didactice diferențiate.

Pe lângă amenajarea acestei grădini sălbatice și realizarea de activități în acest mediu, cercetătorii din proiect au realizat două ghiduri metodologice în limba română ce vor fi disponibile tuturor cadrelor didactice din România. Primul ghid coordonat de cercetării din Italia (Studio Naturalistico Hyla) este alcătuit din două secțiuni, prima  descrie cunoștințele referitoare la proiectarea și construcția unei grădini sălbatice, precum și experiențele existente desfășurate de către  școli internaționale implicate în experimentare. A doua secțiune  reprezintă un instrument util cu indicații, pas cu pas, care îl va ghida pe profesor, și nu numai, către realizarea grădinii sălbatice.

Al doilea ghid, ”Să învățăm în Grădina sălbatică”, reprezintă un manual pentru cadrele didactice și este coordonat de către cercetătorii români din cadrul Universității din Pitești și realizat împreună cu profesori din Polonia, de la Universitatea din Lodz. Ghidul își propune să ofere profesorului o pregătire completă pentru a face față mai bine activității didactice din Grădina sălbatică, oferindu-i atât informații științifice cât și modele de activități didactice/fișe de lucru pentru desfășurarea lecțiilor în grădina sălbatică. Cu acest instrument se  dorește  sprijinirea profesorilor  în utilizarea nu doar a predării formale, ci și, mai presus de toate, a celor non-formale și informale, inventând noi spații pentru învățare, care scot elevii din zidurile școlii pentru a experimenta din prima științele naturii aplicate la crearea grădinii sălbatice.

Un alt produs îl constituie un set de resurse deschise dedicat utilizării de către elevi și profesori, oferind o serie de instrumente utile pentru gestionarea întâlnirilor în clasă și în aer liber. Datorită utilizării unei table interactive – sau a oricărui alt dispozitiv în care este disponibilă o conexiune la internet, profesorul va putea profita de o serie de conținuturi multimedia utile pentru organizarea activităților. Prin conectarea la pagina web, profesorul poate accesa orice secțiune dorită.

Totodată, în cadrul proiectului urmează să fie dezvoltat  un curs de formare e-learning creat pe platforma Moodle și care va putea fi accesat gratuit, o sală de clasă virtuală pentru profesorii care doresc să înceapă un proiect Wild Garden cu clasa lor.

La acest moment, în Școala Gimnazială ”Alexandru Davila”  s-a început amenajarea grădinii sălbatice. S-au realizat etapele de curățare a spațiului, s-au plantat o parte din plante: alun, cătină, soc, merișor, o serie de plante aromatice: busuioc, coriandru, oregano cât și amenajarea unui mic iaz. În acest spațiu au fost amplasate și câteva căsuțe cu păsări ce au fost realizate împreună cu elevii. Urmează să definitivăm acest spațiu tot cu ajutorul copiilor, ca apoi pasul următor să fie acela de a intra în grădină și de a face observații și experimente.

Abia așteptăm să trecem la pasul următor și anume acela în care vom trece la activități în această grădină unde vom putea studia atât plantele cât și micile vietăți din acest mediu.

Toate acestea ne vor ajuta să punem pregătirea științifică, didactică și pedagogică într-o situație reală de învățare. Prin urmare, este esențial și totodată un câștig să dezvolți și să testezi instrumente de instruire pentru a răspunde nevoilor elevilor.

Pentru mi multe detalii, vă rugăm să urmăriți pagina web a proiectului, precum și pagina de Facebook dedicată celor două școli implicate în proiect, din România și Italia.

https://www.wildgardenschool.eu/ro/

https://www.facebook.com/WildGardenSchool/

 

Prof. înv. primar. Livia-Loredana Olteanu

Prof. înv. primar Florentina Tudorache

(Școala Gimnazială ”Alexandru Davila” Pitești)

Conf. univ. dr. Adriana Lazăr

(Universitatea din Pitești)

 

 

Share

Te-ar putea interesa și