Posibilitatea unui viitor învățământ hibrid – Părerea rectorului Universității din Pitești

Învățământul hibrid bate la ușă, întrebările sunt multe, studenții și profesorii sunt curioși. Am stau de vorbă cu Dumitru CHIRLEȘAN, rectorul Universității din Pitești să aflu părerea sa despre hibridizarea învățământului.

C.P: V-ați fi imaginat acum 10 ani că învățământul hibrid poate deveni realitate în România?

D.C: Nu, nu vorbeam despre învățământ hibrid atunci ci utilizam elemente de media în mod frecvent. Eu sunt dintre cei care încă de acum douăzeci și ceva de ani mi-am introdus elemente de IT în mecanismele de predare/învățare. Însă despre învățământ hibrid în adevărata lui esență nu, nu vorbeam acum 10 ani.

C.P: Sunteți un susținător activ al acestui tip de învățământ. Aș vrea să știu totuși cât de deschiși sunt colegii dumneavoastră față de învățământul hibrid?

D.C: Aici situația este amestecată bine de tot. Pot spune că aproape în ponderi egale colegii mei, personalul academic al UPIT, vede cu ochi buni sau vede cu ochi răi învățământul hibrid. Cei care au mai multă flexibilitate IT au privit cu multă bucurie hibridizarea învățământului și nu numai din cauza pandemiei. Ei foloseau elemente de hibrid și înainte.  Iar cei care vin mai ales din zona socio-umanistă spun că învățământul hibrid anulează foarte mult din interacțiunea interumană care are loc în sala de curs și care de fapt este vectorul transferului de cunoștințe. Deci au cuplat bine la învățământul hibrid însă nu îl susțin în totalitate.

C.P: Cum plănuiți acomodarea cadrelor didactice la un asemenea tip de învățământ, considerând experiența din pandemie?

D.C: Experiența din pandemie, întâi și întâi pe noi ne a împins spre a asigura tehnic învățământul hibrid, încât cadrele didactice să nu sufere și nici studenții să nu sufere. Drept pentru care am mai spus-o și repet, am echipat săli. Toate sălile care au peste 38 de locuri au fost echipate pentru învățământ hibrid, beneficiind de video, audio, internet și laptop dedicat sălii respective, care s-o transforme într-o mini sală de conferințe online. Acum urmează să vedem și care va fi cadrul legislativ, pentru că hibridizarea este discutată în lege și din toamnă vom avea reglementări. Urmează ca personalul didactic să se adapteze și să asigurăm cursuri de formare intensive pentru utilizarea la maximum a resurselor IT. Și aici nu este vorba numai de resurse IT, mai este vorba și de disponibilitatea psihopedagogică. Aici va fi de muncit pentru că sunt multe unelte IT care implicit conduc la nevoia de adaptare psihopedagogică. 

C.P: Poate fi considerat învățământul online din pandemie un succes? V-a stârnit învățământul online interesul pentru învățământul hibrid?

D.C: Un succes nu poate fi considerat, pentru că a fost de departe un experiment, cum să zic pompieristic. Ne-am trezit ca un om care nu știe să înoate aruncat în mijlocul piscinei. Deci nu poate fi vorba de un succes. Poate fi vorba doar de o adaptare, un succes al adaptării noastre, atât noi cât și studenții, la situația fortuiă în care ne-a împins pandemia. Din punctul de vedere al adaptabilității și al intrării în ritm cu învățământul online a fost un succes. Dar învățământul în sine nu este un succes. Necesită multe schimbări și le vom face pe parcurs. De dotare ne-am asigurat, de schimbări în psihopedagogia procesului de formare profesională ne vom asigura. De formarea personalului pentru a utiliza la maximum resursele iarăși ne vom asigura dar abia atunci va fi un succes. Însă într-adevăr formula online a stârnit interesul pentru învățământul hibrid. Știu că mulți dintre colegii mei în momentul de față își dau silința și încearcă diverse unelte/softuri de evaluare, softuri de interacțiune, platforme. Avem chiar platforma noastră de e-learning modernizată și transformată. Avem două versiuni în momentul de față, extrem de flexibile și cu potențial ridicat pentru că am mers de la început pe o inginerie modernă.

C.P: Cât de pregătită este UPIT pentru trecerea la învățământul hibrid?

D.C: Am mers de la început pe o tehnologie modernă, pe tehnologia Moodle, tehnologie care este utilizată de toți marii formatori mondiali. Agenția de la Viena lucrează cu Moodle, Massachusetts Institute of Technology lucrează tot cu Moodle. Alte mari școli și universități din lume au e-learning construit pe Moodle. Suntem și noi în rând cu ei și cel puțin din punct de vedere al platformei lucrurile sunt în regulă. Am reușit în noua versiune să integrăm tot felul de unelte audio-video care de care mai deștepte tot felul de platforme de interacțiune: Zoom, Skype, Microsoft Teams, tot ce se poate. Așa că suntem pregătiți pentru învățământul hibrid. Noi stăm bine din punctul ăsta de vedere comparativ cu alte universități din România.

C.P: Care ar fi “planul de bătaie” ? Ce fel de activități vor fi desfășurate online și care vor fi desfășurate fizic?

D.C: Încă nu putem preciza pentru că depindem de cadrul legislativ. Vedeți că asta nu au înțeles, la un moment dat, nici studenții, nici unele dintre cadrele didactice. Fiind instituție de stat noi nu avem libertatea în mișcare pe care o are o instituție privată. Noi nu putem desfășura altfel de activități decât cele care sunt legiferate. Ori legiferarea învățământului online se face acum și așteptăm cu interes să vedem ce norme apar și în funcție de ele vom ști ce activități vom face online și pe care le vom face cu prezența fizică.

C.P: Ce mesaj aveți pentru studenții care așteaptă învățământul hibrid cu nerăbdare?

D.C: Fiți pregătiți să vă dezvoltați personal și profesional indiferent de forma de învățământ. În fapt ceea ce va conta pentru viitorul vostru profesional dragii mei, este disponibilitatea și flexibilitatea la asimilarea a cât mai multor informații din domeniul de specialitate. Disponibilitatea și flexibilitatea spre a vă implica în proiecte care să oblige utilizarea cunoștințelor și deprinderilor. Și nu în ultimul rând va conta foarte mult disponibilitatea la sarcină. Angajatorii, cei către care vă veți îndrepta cu gândul vor fi mai puțin interesați dacă ați făcut totul hibrid, totul online, totul fizic în sală. Ei vor fi foarte interesați de ce sunteți în stare să faceți în momentul respectiv. Deci ideea că hibridul e dorit de foarte mulți… Probabil pentru că rezolvă niște probleme mărunte după părerea mea dar importante: deplasare, job, și așa mai departe. Insă peste toate nu uitați că diploma pe care o veți obține fie prin hibrid, fie prin învățământ direct în sala de curs, trebuie neapărat dublată de o serie de competențe cu care să vă prezentați în fața potențialilor angajatori. Altfel totul e poezie și poveste. Le doresc mult succes studenților mei și sincer prefer să ne vedem și online și în sala de curs, să ne vedem oricum, pentru că asta înseamna că avem un scop împreună și că îl ducem la bun sfârșit.

Mulțumesc!

Articol realizat de Cătălin Pătrașcu, Jurnalism, Anul I

Share

Te-ar putea interesa și