În perioada 2016-2019, un grup de profesori din Universitatea din Pitești, care activează și în Grupul pentru Integrare Europeană (www.gie.ro) a participat – alături de organizații specializate în domeniu din Belgia, Franța, Italia și Portugalia – la proiectul Erasmus+ “Competențele comportamentale: un pas în plus pentru integrarea abilităților comportamentale în situații profesionale” ( www.step4-SFC.eu).
În acest proiect au fost realizate metodologii specifice integrării competențelor comportamentale în programele de formare profesională a adulților, astfel încât pe lângă competențele tehnice (hard skills) proprii unei meserii, cursanții să dobândească și așa numitele “competențe comportamentale” (soft skills sau Savoir – Faire – Comportementaux – SFC) specifice pentru fiecare meserie în parte.
Dobândirea competențelor comportamentale și utilizarea lor în practică este tot mai cerută de angajatori (și în România), deoarece astfel de competențe conduc la creșterea eficienței în muncă, la utilizarea mai rațională a mijloacelor materiale folosite și îmbunătățirea satisfacției profesionale.
Ce se înțelege prin “competențe comportamentale” sau “soft skills” sau “Savoir-Faire-Comportementaux (SFC)”?
Competențele comportamentale – studiate și aplicate în practica formării profesionale de către profesorul Henri BOUDREAULT de la Universitatea Montreal, Canada (https://didapro.me) – fac referire la un număr de competențe care țin de comportamentul unei persoane în situații reale.
Exemple de astfel de competențe:
Nr.crt. |
Denumire competență comportamentală |
Definire competență comportamentală |
1 |
Acceptarea criticii |
Capacitatea de a accepta comentarii și observații în scopul îmbunătățirii activității proprii |
2 |
Asertivitate |
Capacitatea de a se exprima și de a-și apăra drepturile fără a le încălca pe ale celorlați |
3 |
Asiduitate, zel |
Capacitatea de a asigura o prezență activă punctuală și susținută |
4 |
Atenție |
Capacitatea de a se concentra voluntar |
5 |
Autonomie |
Capacitatea de a-și asuma sarcina conform responsabilităților sale,de a stabili acțiuni la momentul oportun, într-un context dat. |
6 |
Capacitatea de decizie |
Capacitatea de a hotărî, de a lua o decizie, față de un ansamblu de acțiuni. |
7 |
Comunicare |
Capacitatea de a relaționa cu altul, de a transmite un mesaj oricui adaptându-se persoanei și circumstanțelor |
8 |
Curiozitate intelectuală |
Capacitatea de a-și lărgi câmpul de cunoaștere, de a avea spiritul deschis, de a acumula continuu noi cunoștințe |
9 |
Eficacitate |
Capacitatea de a produce la termenul stabilit rezultatele scontate și de a realiza obiectivele fixate |
10 |
Spirit de analiză |
Capacitatea de a reflecta și de a manifesta logică și raționament față de decizii, de a evalua probleme sau situații făcând cercetările necesare și analizând diferitele componente |
11 |
Spirit de echipă |
Capacitatea de a crea legături cu membrii unei echipe pentru un obiectiv comun de colaborare, totul în favoarea reușitei grupului. |
12 |
Aptitudinea de adaptare |
Capacitatea de a accepta și de a integra schimbările și de a se adapta persoanelor și mediului într-o manieră pozitivă |
13 |
Continuitate în acțiune |
Capacitatea de a inspira încredere celorlați prin propriile acțiuni |
14 |
Igiena corporală |
Capacitatea de a avea grijă de igiena sa corporală și de curățenia ținutei vestimentare |
15 |
Imagine |
Capacitatea de a adopta o ținută vestimentară și o ținută de sine în raport cu mediul de lucru și la exercitarea meseriei |
16 |
Inițiativa |
Capacitatea de a-și asuma responsabilități, de a-și asuma rsicuri calculate și de a fi proactiv, anticipând nevoile și cererile în mod autonom, fără a primi ordine sau directive, pentru a face posibilă depășirea unei situații. |
17 |
Inovare |
Capacitatea de a introduce noul în rezolvarea problemelor |
18 |
Meticulozitate |
Capacitatea de a se preocupa de claritatea, puritatea și minuțiozitatea sarcinilor realizate |
19 |
Motivare |
Capacitatea de a avea energie și vitalitate și de a afișa interes și entuziasm față de o sarcină profesională |
20 |
Ordine |
Capacitatea de a aranja, în mod organizat și sistematic, lucrurile într-un loc precis |
21 |
Perseverența |
Capacitatea de a efectua o sarcină pe termen lung,adesea depunând eforturi suplimentare și de a nu abandona în fața obstacolelor. |
22 |
Respectarea regulilor |
Capacitatea de a respecta ordinele, regulamentele,procedurile administrative și regulile de funcționare |
23 |
Simțul eticii |
Capacitatea individuală de a acționa după valorile meseriei pentru a căuta soluția optimă într-o situație dată. |
24 |
Simțul organizării |
Capacitatea de a administra eficace și rațional propira muncă și de a planifica sarcinile pentru a le efectua într-un termen precis. |
25 |
Simțul responsabilității |
Capacitatea de a acționa cu responsabilitate și de a lua decizii oportune ținând sema de capacitățile proprii de intervenție. |
26 |
Stăpânire de sine |
Capacitatea de a face față situațiilor particulare, de a dovedi sânge rece, fără a adopta o atitudine foarte emotivă sau foarte defensivă. |
27 |
Toleranța |
Capacitatea de a respecta libertatea altuia, modul lui de a gândi, de a acționa, opiniile lui politice și religioase |
Din perioada anilor 2007-2008, la Centrul de Formare Muntenia – CFM (www.cfm.upit.ro) al Universității din Pitești, în programul de formare continuă “Management Sistemic Preuniversitar Performant – MSPP” se predau o parte din aceste competențe transversale cadrelor didactice din învățământul preuniversitar care aspiră sau ocupă funcții de conducere în unitățile de învățământ sau în inspectoratele școlare.
Practica arată că tot mai mulți angajatori pun mare preț pe pregătirea personalului nou angajat sau a propriului personal în dobândirea competențelor comportamentale necesare la locul de muncă. Așadar când și cum vom trece la extinderea programelor de formare care să conțină și activități didactice specifice competențelor comportamentale?
Prof.univ.dr.ing. Tiberiu MACARIE