Consiliul Rectorilor din România a cerut consolidarea autonomiei universităților din țară

O schimbare majoră se urmărește în structura învățământului superior. Sau, cel puțin, primele direcții au fost aduse în discuție în ședința de sâmbătă a Consiliului Rectorilor, care a reunit universitățile, susținând o nouă lege care să vizeze învățământul superior.

Prima schimbare majoră ar fi aceea care vizează acordarea titlurilor de doctor. Până acum, această atribuție era a Ministerului Educației. În ședința mai sus menționată s-a decis ca acest privilegiu să revină universităților. Propunerea a fost făcută pentru a se evita cazurile de plagiat pe viitor, în contextul în care în spațiul public au apărut mai multe situații de acest tip.

De asemenea, în aceeași ședință s-a pus în dezbatere dorința universităților de a-și câștiga mai multe drepturi care să le întărească autonomia financiară. Acest lucru ar putea duce chiar la creșterea burselor pentru studenți și încurajarea acestora să participe la mai multe activități didactice. Totodată, s-a pus în discuție situația studenților ucraineni, pentru care se dorește crearea premiselor favorabile pentru integrarea lor completă în colectivitățile române și în sistemul de învățământ superior.

Acestea fiind spuse, principalele direcții abordate și susținute de Consiliul Rectorilor au fost făcute publice pe site-ul edupedu.ro, toate având confirmarea președintelui interimar al CNR, Dan Cașcaval, rectorul Universității Tehnice „Gheorghe Asachi” din Iași:
  1. CNR susține elaborarea unei noi Legi a Învățământului Superior, pe baza Proiectului România Educată.
  2. CNR solicită adaptarea în regim de urgență a legislației care să consolideze autonomia financiară a universităților.
  3. CNR solicită modificarea legislației în sensul asumării de către universități a acordării titlurilor/diplomelor de doctor, în acord cu responsabilitatea universităților în formarea la nivel de Licență/Master/Doctorat, precum și în acord cu practicile internaționale.
  4. CNR solicită eficientizarea activității și componentei comisiilor CNATDCU,  inclusiv prin completare și înlocuirea membrilor care nu își îndeplinesc atribuțiile legate de calitatea de membru CNATDCU, prin stabilirea și respectarea termenelor, prin analiza și clarificarea reglementărilor și procedurilor, prin adaptarea și asigurarea coerenței și predictibilității standardelor minimale CNATDCU.
  5. CNR susține creșterea semnificativă a alocației pentru burse student și a cuantumului burselor sociale, concomitent/coroborat cu stimularea participării/prezenței studenților la activitățile didactice.
  6. CNR susține toate eforturile de integrare a studenților refugiați din Ucraina.
  7. CNR solicită asigurarea complementarității între finanțarea națională a cercetării științifice și finanțarea asigurată din fonduri europene.

Articol realizat de Delia Mușetescu, studentă Facultatea de Litere, Română-Franceză

Share

Te-ar putea interesa și