Atelierul Cartea și Filmul: “Legăturile primejdioase”, un roman complex și o producție de epocă într-o completare perfectă

Atelierul Cartea și Filmul s-a organizat din nou la Facultatea de teologie, Litere, Istorie și Arte, ducând în prim-plan nu numai o nouă provocare pentru studenți, ci și o altă poveste, mult mai palpitantă și mai complexă. Luna aceasta, profesorii organizatori ai evenimentului, prof.univ.dr.habil. Diana Lefter, prof.univ.dr.habil Bogdan Cioabă și lect.univ.dr. Lavinia Geambei, au propus discutarea diferențelor și asemănărilor dintre carte și film pe baza unui roman care a avut un succes deosebit la vremea sa, Legăturile primejdioase de Choderlos de Laclos.

Poate numai pronunțarea titlului aduce zâmbetul pe față, întrucât povestea este extrem de complexă, de reală și, mai ales, actuală. Ea pare că se sustrage timpului, spațiului, fiind perfectă pentru descrierea anumitor tipologii și comportamente din orice epocă. Romanul însă se înscrie în seria aparițiilor din secolul XVIII, deci vine în atenția cititorilor cu idei care se încadrează în spiritul inovator și mai ales libertin, promovat de Secolul Luminilor. De altfel, cartea conturează caracterul a doi libertini prin excelență, care se bucură din plin de procesul actului de cucerire: Vicontele de Valmont și Marchiza de Merteuil. “Legăturile primejdioase” nu sunt numai între cei doi, foști amanți și prieteni uniți de arta seducției, ci mai ales între aceștia și victimele lor, mereu inocente, credule, prea naive și mult prea spirituale pentru a crede în pasiunile carnale trecătoare.

Cartea dezvoltă fire narative multiple, un act de creație dificil de pus în practică, mai ales pentru că este vorba despre un roman epistolar. Cu toate acestea, din acțiune pare că nu lipsește nimic: este un suspans permanent, ritm alert și o narațiune cu adevărat savuroasă. De data aceasta însă, filmul a venit să completeze scenele importante ale acțiunii, să pună lumină pe anumite fapte ce evidențiază mult mai bine tiparul libertinului din secolul al XVIII-lea. Regizată de Miloš Forman, producția a fost de-a dreptul surprinzătoare, marcând punctele cheie ale romanului, dar și felul de a fi al personajelor, reușind să treacă de acea mască pe care ele singure și-o construiesc pentru a punea înșela o întreagă societate.

Filmul s-a dovedit uimitor, reușind să creeze o altă grilă de lectură a poveștii, un alt mod de a vedea lucrurile, respectând în egală măsură acțiunea de bază. Nu se contrazice cu nimic romanul, nu sunt modificări majore, păstrând astfel savoarea operei literare, însă, în același timp, sunt scoase în evidență scene nu atât de bine definite în carte, cel puțin la această concluzie au ajuns studenții prezenți la activitate. Este o completare excelentă care ajută la o mai bună înțelegere a mesajului. De altfel, pentru studenții de la Litere, prezenți la acest atelier, a fost o adevărată plăcere să descopere, iar mai apoi să dezbată aceste mici diferențe dintre carte și film. Până la urmă a fost o provocare, acceptată din plin și chiar dusă la capăt, în egală măsură, de participanți.

Pe de altă parte, pentru studenții de la Actorie a fost o adevărată plăcere să studieze arta scenică, de altfel extrem de complexă, costumele deosebite specifice epocii, comportamentul, felul de a scrie, de a vorbi, dar mai ales modul în care actorii și-au însușit aceste  obiceiuri. De asemenea, pentru aceștia a fost extrem de importat de analizat relația dintre personaje, modul în care chimia dintre ele poate face o adevărată magie care să ajungă la spectatori. Deci artă, în adevăratul sens al cuvântului.

Discuțiile după terminarea filmului au fost de bun augur pentru ambele specializări prezente. Actorii au mai prins ceva din analiza filologilor și invers, studenții de la Litere au fost îndemnați să dea atenție și detaliilor legate de costume și gesturi. Diferențele și asemănările dintre carte și film au fost destul de repede remarcate. Cu toate acestea, concluzia atelierului a fost aceea că ceea ce filmul prezintă diferit nu  se contrazice prin carte, deci, se acceptă, pentru că se pot da interpretări diverse acolo unde narațiunea lasă loc de interpretări.

Așadar, de această dată atelierul Cartea și Filmul trasează o nouă legătură comună, mai puțin primejdioasă, între cele două arte: completările dintre cele două pot livra un produs final excepțional, atâta timp cât totul este creat pe baza principiilor artistice. Legăturile primejdioase a fost pe placul studenților prezenți, întrucât discuțiile din final au dovedit faptul că atât cartea, cât și filmul au captat destul de mult atenția. Proiectul rămâne, așadar, la fel de îndrăgit studenți, dar și de cadrele didactice, mai ales datorită atmosferei prietenoase care se creează în timpul atelierului.

Seria filmelor și a cărților propuse în atelierul Cartea și Filmul va continua cu încă o ediție, eveniment care va avea loc până la finalul anului universitar.

Articol realizat de Delia Mușetescu, studentă la specializarea Română-Franceză, FTLIA

Share

Te-ar putea interesa și

Târgul ”Toamna Piteșteană” 2022 și-a deschis porțile pentru argeșeni. Primarul Municipiului Pitești, Cristian Gentea a declarat deschis evenimentul și a adresat un mesaj de bun venit vizitatorilor și expozanților….
La Universitatea din Pitești, timp de două zile se desfășoară expoziția ”IN MEMORIAM – 30 DE ANI DE LA Războiul de la Nistru (1992)”….

Ultimele postări

Târgul ”Toamna Piteșteană” 2022 și-a deschis porțile pentru argeșeni. Primarul Municipiului Pitești, Cristian Gentea a declarat deschis evenimentul și a adresat un mesaj de bun venit vizitatorilor și expozanților….
La Universitatea din Pitești, timp de două zile se desfășoară expoziția ”IN MEMORIAM – 30 DE ANI DE LA Războiul de la Nistru (1992)”….